Hoewel online marketing steeds meer de aandacht krijgt, moet je als bedrijf niet vergeten dat er ook met offline reclame vaak veel winst te behalen valt. Flyers en folders zijn immers nog steeds één van de meest effectieve marketinginstrumenten voor merken. Dat geldt al helemaal voor bedrijven waarvan de doelgroep in mindere mate online actief is. Het is belangrijk om de perfecte balans te vinden tussen online en offline reclame. Het inzetten van flyers is een ideale manier om jouw bedrijf offline te promoten. Hierbij speelt het grafische ontwerp, kwaliteit van drukwerk en de inhoud van de folder of flyer een grote rol. Hoe je dit het beste kunt doen lees je hieronder.
Flyers ontwerpen
Het ontwerpen van flyers of folders is veel meer dan het bundelen van mooie afbeeldingen en het schrijven van een tekst. Sterker nog; de keuze voor beeld en tekst kan de effectiviteit van de verspreiding maken of breken. Een goed ontworpen flyer heeft de juiste opbouw en ‘reist’ van intrigeren naar activeren. Bij het drukken van flyers, folders of leaflet loont het dus om eerst grondig naar de opbouw te kijken.
Stel jezelf de volgende vragen bij het ontwerpen van een flyer:
- Wat is het doel van mijn verspreiding: vóór de ontwerpfase moet je weten wat je wilt communiceren. Wat wil je bereiken?
- Wie is je doelgroep: wat is je tone-of-voice? Hoe zullen zij jouw informatie het beste tot zich kunnen nemen? En een andere belangrijke; kennen zij jouw product al? Zo ja; wat vinden zij dan van jouw product?
- Merkelementen: welke kleuren, lettertypes, afbeeldingen ga je gebruiken om je boodschap helder en aantrekkelijk over te brengen?
- Lay-out: wat wordt de indeling van je folder? En met welke informatie start je en met welke informatie eindig je. Is er een duidelijke call-to-action?
Grain ontwerpt al meer dan 30 jaar folder en flyers voor verschillende opdrachtgevers. Groot en klein. Hulp nodig? Stuur een mail naar info@grain.nl of bel naar (0252) 22 30 00.
Bereik van flyers
Het verspreiden van flyers heeft als voordeel dat je jouw bereik zelf bepaalt. Jij kiest zelf in welke regio jouw boodschap wordt verspreid en je kan zelfs slim nadenken over segmentatie op basis demografische segmentatie (leeftijd, geslacht, etc). Flyers uitdelen in drukke winkelstraten, bij de lokale sportvereniging of op een beurs is een goed plan. Hier kun je geïnteresseerden/prospects zelfs even aanspreken en warm laten lopen voor jouw product.
Stel jezelf de volgende vragen bij de verspreiding van een flyer:
- Distributie: Waar en hoe ga je de flyers/folders verspreiden
- Impact: Hoe zorg ik er middels verspreiding voor dat ik de grootste indruk achter laat.
- Extra tools: wat kan ik, naast het flyeren, doen om de conversie van de verspreiding te verhogen. Denk aan het noteren van contactgegevens of het maken van een ondersteunende landingspagina.
Tastbaarheid van flyers
Flyers zijn tastbare reclame. Je kan het namelijk in je handen nemen, ernaar kijken of wegleggen. En vooral dat laatste is een interessant gegeven. Want in tegenstelling tot online reclame (in veel gevallen ‘fast-moving consumer content’), kan een flyer bewaard worden voor momenten waarop het ineens weer relevant wordt. Het loont daarom altijd om te investeren in kwaliteit drukwerk.
Pakkende teksten die prikkelen
Teksten schrijven is een vak apart en niet te onderschatten. Een leuk opgemaakte flyer met slechte teksten levert nooit het gewenste resultaat op. Daarentegen; pakkende titels en goed geschreven teksten kunnen een lezer prikkelen. Denk dus altijd goed na over je boodschap. Als je weet dat je niet de allerbeste schrijver bent, adviseren wij je om het over te laten aan een professional. Grotere bedrijven geloven al decennialang in goede copywriting maar steeds meer bedrijven in de MKB onderschrijven nu de kracht van goede copy.
GRAIN ontwerpt al meer dan 30 jaar folder en flyers voor verschillende opdrachtgevers. Groot en klein. Hulp nodig? Stuur een mail naar info@grain.nl of bel naar (0252) 22 30 00.